Irena Marš, vodja Službe za izvajanje kohezijske politike pri Ministrstvu za kulturo je jasno in shematično predstavila kompleksno področje, ki ga javnost in mediji poenostavljeno največkrat povezujemo z besedno zvezo »Strukturni skladi EU«. Zdaj vemo, kakšna je ključna razlika med mehanizmi, ki jih v okviru Evropske kohezijske politike (EKP) izvajata Ministrstvo za kulturo (Operativni program EKP – cilj 1) in SVRK (Evropsko teritorialno sodelovanje – ETS), ki skrbi za izvajanje programov čezmejnega, transnacionalnega in medregionalnega sodelovanja – večini bolj znani pod imenom »Interreg« in v svojem bistvu nekoliko bolj podobni nadnacionalnemu programu EU Ustvarjalna Evropa. In da je po strukturi programom ETS soroden tudi Finančni mehanizem EGP, ki pa za razliko od vseh preostalih ne črpa sredstev iz proračuna EU, ampak ga omogočajo države EFTA. Z istim ciljem – da se zmanjšujejo strukturne razlike med bolj/manj razvitimi državami članicami EU.
Če se je v »zlatem obdobju« strukturnih skladov EU (2007–2013) na področju kulture v okviru »Cilja 1« znatno vlagalo v obnovo in oživljanje kulturnih spomenikov in kulturne infrastrukture v lasti RS in občin, pa se v aktualnem obdobju, tj. do konca 2020 »ne vlaga več v zidove ampak v ljudi«! Vedno ob upoštevanju uresničevanja Strategije EU za pametno, trajnostno in vključujočo rast (Evropa 2020) ter – v primeru kulturne dediščine – pogosto v funkciji Nature 2000.
V obdobju 2014–2020 si Slovenija iz naslova EKP na področju kulture lahko največ obeta iz programov ETS, saj zaradi svoje lege lahko sodeluje v raznovrstnih programih:
– 4 čezmejni programi Interreg (SI-AT, SI-HR, SI-HU, IT-SI);
– 5 transnacionalnih programov (Alpe, Srednja Evropa, Mediteran, ADRION, Podonavje);
– 4 medregionalni programi (Interreg Europe, Interact III, URBACT III, ESPON 2020).
Aktualne razpise pa spremljajte na spletu eu-skladi.si.