Ben Twist ( Creative Carbon Scotland, UK) je v svojem vnaprej posnetem uvodnem nagovoru opustil poudarek na ogljični pismenosti in nas spomnil, zakaj sta umetnost in kultura ključnega pomena pri prilagajanju podnebnim spremembam. »Dobe izobilja je konec«, prišel je čas za spremembo našega metaforičnega podnebja!
Zagotovil je, da so umetnost in umetniki ključnega pomena, saj lahko ljudi spodbudijo h kolektivnemu mišljenju in hkrati gradijo skupnost.
Ben je govoril tudi o tem, kaj konkretno lahko storimo v naših kulturnih ustanovah v zvezi z upravljanjem naših fizičnih prostorov ter produkcijskih in predstavitvenih praks.
Prva razprava foruma je bila usmerjena v oblikovalce politik, in sicer je bil izveden pogovor s kulturnimi menedžerji o njihovih projektih, pri katerih so se financerji odločili za drugačen pristop: Trajnostna orodja in spletni priročnik za trajnost Matthieuja Gillierona za EPK Esch 2022 (LU), ki jih financira luksemburško ministrstvo za okolje, podnebje in trajnostni razvoj; akademski raziskovalni projekt zbiranja podatkov »Zelena produkcija – uprizoritvene umetnosti v tranziciji« Vânie Rodrigues, ki ga financira Univerza v Coimbri (PT); in delo Zale Velkavrh v Sloveniji s temeljnimi interdisciplinarnimi projekti kolektiva Prostorož, ki naslavljajo okoljske in socialne izzive ter jih financirajo številni lokalni financerji. Moderator Yohann Floch (On the Move) je uvodoma citiral drzno in »skoraj vizionarsko« resolucijo Evropskega parlamenta z dne 15. septembra 2020, ki »poziva Komisijo in nacionalne agencije in urade, naj uvedejo merila, da se bodo lahko pri oceni projektov upoštevali njihovi okoljski vidiki in s tem spodbujale bolj ekološke prakse«. Glavno sporočilo razprave: zaupanje umetnikom je ključno.
Druga razprava foruma se je osredotočala na prakse od spodaj navzgor, v njej pa je Ines Kežman iz Motovile vodila pogovor s producenti/svetovalci s področja novih medijev in spletne umetnosti (v Sloveniji znane kot intermedijska umetnost), glasbe in filma, sodelujočimi pri projektih, ki so ustvarjalno in učinkovito ozaveščali in spodbujali potrebo po ukrepanju. Uroš Veber (Projekt Atol, SI) je govoril o svojem dvajsetletnem ustvarjanju kulture okolju prijaznega razmišljanja v projektih mednarodnega sodelovanja, ki obravnavajo človeka v odnosu do narave in okolja. Karolina Juzwa (Wytwornia Foundation, PL) je podala pregled projekta Footprints, katerega namen je bil podpreti uveljavljajoče se umetnike pri razvoju njihove mednarodne in poklicne kariere s trajnostnimi turnejami z uporabo zelene mobilnosti (če/ko je to mogoče), pri čemer se umetnikom plačujejo pošteni honorarji, nastopajo pa na prizoriščih, ki vključujejo skupnost. Katja Schwarz (International Screen Institute, AT) pa je razložila, kako je uvajala zelene prakse v filmsko industrijo v Münchnu, kar je privedlo do nastanka prvih na okolju prijazen način posnetih filmov v Nemčiji v drugem desetletju 21. stoletja. Gre za več kot samo odpravo plastičnih slamic!
Katja Sreš (Ekologi brez meja, SI) je v svojem zaključnem govoru poudarila, da okolje ni le skrb okoljevarstvenikov: »Za podnebne ukrepe so potrebni kultura, odločevalci iz različnih sektorjev in seveda delujoče omrežje javnega prevoza.« Sporoča, da kulturne organizacije lahko delujejo z zgledom:
* Ustvarjajte okolju prijazne produkcije, vzdržujte stavbe in potujte trajnostno.
* Prepričajte se, da vaš odtis (identiteta) blagovne znamke odraža trajnostno organizacijo pri vseh dejavnostih.
* Začnite z majhnimi koraki, tudi če nimate nobenih sredstev za zelene projekte.